Dělená strava jako životní styl

Je dělená strava životním stylem nebo dietou? Hranice mezi mnohými dietami a zdravým životním stylem je tenká a často záleží na úhlu pohledu. Pokud se na dělenou stravu podíváme z dlouhodobého působení na náš organismus, tělo při ní nestrádá a má veškeré živiny, které potřebuje. A jak je známo, některé kombinace nejsou zrovna dobře stravitelné. Tak například velmi zdravé luštěniny jsou v kombinaci s bílkovinou v podobě masa či vejce obrovská zátěž na trávicí trakt.

Dělená strava a její princip

Původně byla dělená strava určena pro osoby s onemocněním ledvin. Rozšířila se ale mezi široku populaci a stravuje se podle ní velké množství lidí, kterým vyhovuje. Už samotný název dělená strava vznikl z faktu, že je při ní třeba veškeré potraviny rozdělit na bílkovinné, sacharidové a neutrální. Tím, že se tyto jednotlivé složky nemíchají dohromady,není trávicí trakt přetěžován. A výborné je, že můžete jíst všechno.

Výsledkem je opravdu redukce hmotnosti. Je sice pomalejší, ale vždy nastane. A jak je známo, rychlý úbytek váhy má většinou za následek jojo efekt. Proto je možné tuto pozvolnost vnímat spíše jako výhodu. Chcete-li skutečně zhubnout, je nutné se držet určitých pravidel.

Konzumují se tedy vždy s určitým časovým odstupem pouze potraviny bílkovinné nebo sacharidové, doplněné neutrálními potravinami. Nikdy se ale nejí bílkoviny a sacharidy dohromady. Tyto potraviny se střídají během dne a nedoporučuje se jíst pouze týden jen sacharidová nebo naopak bílkovinná jídla a totéž se nedoporučuje celý den. Stačí odstup 4 hodiny, aby se potraviny nemísily vzájemně.

Díky zcela novému dietnímu režimu se nastartuje proces hubnutí. Zařazením většího podílu neutrálních potravin v podobě ovoce a zeleniny se také celkově sníží energetický příjem. Zlepší se i pitný režim a tělo je celkově lépe hydratováno. Přidáte-li i pohyb, výsledky jsou brzy viditelné. Efekt hubnutí sice přichází velmi pozvolna, ale rozhodně stojí za to dělenou stravu zkusit. Důležitá je ale i osobní motivace.

Co a jak přesně konzumovat

Mezi bílkovinné potraviny patří především maso v tepelné úpravě. Hlavně hovězí, telecí, skopové, krůtí i kuřecí. Vynechat se má smažení a zejména trojobal, který se neslučuje s principem dělené stravy. A výrazně omezit vepřové maso, nebo alespoň jeho tučné partie. Patří sem i ryby, nikoliv uzené a plody moře. Dále sójové výrobky, vejce, sýry do 50% tuku a nízkotučné mléko a mléčné výrobky.

Jako nápoje se doporučuje čistá voda, ovocné čaje, ovocné, bílé a červené víno a šampaňské. Z ovocepouze některé. Hlavně citrusy, kyselá jablka, hrušky, broskve, meruňky, třešně, jahody, maliny, exotické ovoce jako mango, papája, ananas.I když se stále polemizuje nad tím, kam vlastně to rajče patří a pokládá se spíše za zeleninu, patří sem i povařená rajčata, která se tak stávají mnohem kyselejšími.

Sacharidové potraviny zahrnují celozrnné obilí jako pšenice, žito, oves, ječmen, proso, sušená kukuřice a neloupaná rýže a výrobky z něj v celozrnné formě, tedy chléb, housky, koláče z celozrnné mouky, těstoviny, krupice.Patří sem i některé druhy zeleniny, brambory, kadeřavá kapusta, cukrová kukuřice a ovoce jako banány, sladká jablka a hrušky, fíky, hroznové víno, datle a sušené ovoce i med. Z nápojů ovocná šťáva, sirupy, pivo.

Neutrální potraviny jsou zejménazakysané mléčné výrobky, sýry s více než 50% podílem tuku, většina zeleniny jako zelí, okurky, mrkev, paprika, špenát, hlávkový salát nebo kedlubna, uzené maso, luštěniny, ořechy, houby a bylinkové čaje. Alkohol pouze ve formě lihoviny.